Bannerbilde

Nesten to tusen tonn Capone!

Nesten to tusen tonn Capone!

Våre belastningslodd Capone gir varig og enkel installasjon av rør i vann, og har alltid vært et etterspurt produkt fra oss i Skjæveland. Men nesten to tusen tonn på en båt, det er så bøse at selv vi må fortelle litt om det.

Tekst: Inger Anita Merkesdal    Oppdatert:  16 juni 2020
Produkter i denne artikkelen:   Capone 2

Helt nøyaktig handler det om 1811 tonn Capone. Belastningsloddene skal til to prosjekt, ett i Ålesund, ett i Senja.

Kurt gjør klart enda ett caponelass. Belastningsloddene, som er til rør-dimensjonene DN 800 og DN 630, fraktes sjøvegen via vår gode samarbeidspartner TB Shipping & Forwarding AS.

Fra fabrikken på Skjæveland til kaien i Sandnes sentrum har vi benyttet våre egne biler og sjåfører. TB Shipping har lagringskapasitet på kaien, og sto for lastingen av loddene.

– Alle er opptatt av å fylle opp fartøyene når de er på sjøen, både på tur - og retur, forteller Terje Aaltvedt, daglig ledere i fraktselskapet.

– Ofte frakter vi varer for flere kunder samtidig. Nå kommer vi til å fylle opp hele båten med belastingsloddene fra Skjæveland, sier han.

Capone Belastningslodd fra Skjæveland fylte nord-enden av kaien.

Erfaring og effektivitet

Belastningsloddene skal fraktes stående, og kan ikke stables i høyden. Derfor benytter selskapet en båt med mellomdekk til transporten nordover. For mest mulig effektiv lasting og lossing fraktes loddene med det som kalles en sideportbåt. Fartøyet har en port som åpnes i siden.
– Vi benytter to heiser til Caponeloddene. Loddene setts på heisen, så forsvinner de ned i rommet, beskriver Aaltvedt.

Dette har han gjort før.

Det lar seg ikke gjøre å få alt på et bilde, men de fikk alle med i en båt! Daglig leder i TB Shipping & Forwarding AS, Terje Aaltvedt.

Bildene ble tatt noen dager før loddene skulle fraktes. I etterkant har vi snakket med Terje og fått bekreftet at loddene kom frem, og at alt gikk som det skulle.

Hvor lang tid bruker erfarne folk på å laste en båt med 1811 tonn Caponelodd? To gode dager viser det seg…

– Vi startet kl. 07.00 den første dagen og arbeidet frem til 21.00. Dagen etter startet vi samtidig, og var ferdige kl. 16.30.


Fakta TB Shipping & Forwarding AS:

Drives av Terje Aaltvedt og Bente Husvegg. Selskapets historie går tilbake til 1980-tallet. I 2002 ble det gjennomført et skifte på eiersiden, hvor Terje og Bente overtok og etablerte selskapet med nytt navn.

Selskapet, som populært kalles TB Shipping, er en megler av transporttjenester. Noen rederier bruker dem som fast agent i Sandnes, de leier også inn transporttjenester fra andre rederi.